*~Jiilul Quran~*

Friday, March 19, 2010

Ya ALLAH, Terima Kasih Mengingatkanku...


PhotobucketAlhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...

Tiada lain yang inginku lafazkan melainkan kalimah syukur ke hadratNYA... Terima kasih Ya ALLAH, KAU telah menyalurkan peringatan dariMU melalui pelbagai wasilah di atas dunia ini...


"Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan." (An-Nur:30)


"Anis, saya tak suka la orang yang hantar msg merapu dkt facebook ni." Saya meluahkan perasaan pada Anis sementara menunggu mdm sampai ke kelas pagi tu. "Satu lagi, sekarang ni saya tengok semua orang tak ambil berat sangat bab ikhtilat bila dah berhubung guna facebook ni. Selamba je bergurau benda yang merepek2 dekat wall masing2. Mungkin ada yang fikir, "takpela, dekat facebook je pun, bukan bercakap bertentang mata." Di mana dan sejauh mana kefahaman kita dalam bab pergaulan lelaki & perempuan ini? Adakah apabila bertentang mata, baru nak menjaga?


Anis keluarkan pendapatnya..."Husna, sebab tu lah Anis tak nak letak gambar Anis dekat facebook. Sebab, bila orang tengok gambar kita, macam2 perkara boleh jadi. Kita tak tau apa reaksi orang yang tengok gambar kita masa tu. Dan Anis pernah tanya ustaz tentang letak gambar dekat facebook ni. Ust pun tak galakkan sangat. Sebab ust kata kita ni perempuan, dan kita adalah bahan fitnah yang terbesar sekali. Lagi-lagi zaman teknologi yang maju sekarang ni, macam-macam perkara buruk boleh jadi. Jadi kita sendiri kene pandai menilai, sama ada kalu kita buat sesuatu tu akan mendatangkan keburukan (mudharat) lebih banyak dari kebaikan (maslahah), maka tinggalkan. Tapi kalau kita nak letak gambar kenangan kita dengan kawan-kawan dan nak kongsi dengan kawan-kawan, boleh je, takde masalah. Sekarang ni kan teknologi dah canggih, kita boleh kawal semua setting untuk orang-orang tertentu sahaja yang boleh tengok gambar kita."



Petang pada hari yang sama juga, sewaktu cek email di
inbox, tiba2 sampai satu email dari seorang sahabat. Saya berfikir panjang tatkal baca email tersebut. Pesanan dan peringatan yang sama seperti apa yang Anis kongsikan pada saya pagi tadi. Mengenai "Muslimah & Gambar". Sangat2 terkesan apabila selesai membaca entry blog seorang sahabat yang diattach pada email tersebut. Dan saya ingin berkongsi dengan semua, bukan sahaja sahabat2 muslimat saya, tetapi juga muslimin2 di luar sana kerana peringatan ini perlu disampaikan kepada semua. Dan saya percaya muslimin2 di luar sana juga ada adik & kakak, bukan? Jadi sebar-sebarkanlah peringatan yang sangat berguna ini kepada semua kenalan kita. Semoga kebaikan yang kita lakukan dapat dikongsi bersama, insyaALLAH. ini entry blog sahabat tentang "Muslimah & Gambar"::~


Muqaddimah
Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing. Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar anda, ya muslimah sekalian, namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!


Muslimah & Gambar : Ada apa dengannya?
Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu. Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum?
Muslimahku, Dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya setiap hari. Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-Nur:30 :

"Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan."

Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup. Muslimahku. Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama kerosakan yang dibawanya, penyakit hati. Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah anda yang terpamer itu, mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki, yang beriman akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya, akan mula mengganggu anda. Mula memburu anda dengan SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda....Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet!

Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin juga ia fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi, dengan tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, hati-hatilah!

Penyelesaiannya
Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya. Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya. Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu? Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah?

Kerana weblog-weblog dan web foto itu milik anda, seharusnyalah anda kecilkan wajah-wajah anda dengan mengecilkan saiz gambar itu. Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar. Belajarlah daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi-aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa masyarakat. Sekiranya niat anda hanya ingin berkongsi dengan rakan muslimah anda, lakukanlah secara tertutup. Elakkan posting yang boleh dilihat oleh segala macam jenis orang. Kalau lebih mudah, anda kirim saja emel bergambar pada rakan muslimah anda itu.

Ingat, wajah anda, anugerah Allah. Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja.

Wallahu A'lam.

Peringatan juga buat diriku yang sering lupa...


Alhamdulillah, syukurku hanya kepadaMu Ya ALLAH...
Kau masih menyayangi hambaMu ini dengan memberi peringatan-peringatan kepadaku yang sering alpa & leka. Dan Kau jadikan sahabat2 yang ku kasihi sebagai wasilah untuk menyampaikan peringatanMU itu.


Semoga sahabat2 yang membaca entry ini dapat memuhasabah diri bersama dan melakukan tindakan yang sewajarnya selepas membaca peringatan ini. Sekadar perkongsian bersama, mungkin ada yang bertanya macam mana nak lindungi gambar2 yang ada dalam album masing2 yang dah diupload di Facebook. Di bahagian Album Privacy tu, kita boleh settup siapa yang boleh tengok album gambar kita. Senang je=), first, kita buat friend list yang baru, contohnya "Best Friends", dan dalam "Best Friends" ni kita hanya masukkan sahabat perempuan kita sahaja. Dah selesai buat friend list tadi, dekat Album Privacy, click pada customize button yang ada pada setiap album gambar kita, dan masukkan friend list "Best Friends" yang kita dah buat tadi. Jadi, maknanya, gambar2 kita hanya boleh dilihat oleh sahabat2 perempuan sahaja~.


Ini hanya sekadar antara usaha yang kita boleh lakukan untuk mengawal diri kita dan juga sahabat2 lain dari menjadi bahan fitnah orang umum. Na'uzubillah...
Ingatlah wahai sahabat2 muslimahku, hanya kalian yang berhak menjaga maruah dan harga diri kalian. Tiada siapa yang lebih layak melainkan kalian.

Ingat, wajah anda, anugerah Allah. Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja.

Sekian, sekadar peringatan dari hamba yang hina lagi dina juga yang seringkali alpa & leka.

Ya ALLAH, ampuni hambaMU ini yang seringkali melakukan dosa kepadaMU...
Astaghfirullah...


No comments:

Post a Comment

Followers