*~Jiilul Quran~*

Sunday, November 14, 2010

Penantian Menuntut Kesabaran~




PhotobucketAllah..Allah..Allah..

Alhamdulillah, diberi kesempatan & keinginan yang tinggi untuk kembali mencoretkan sesuatu di sini buat perkongsian dgn semua..

Jauh di sudut hati ni masih lagi tersimpan perasaan sedih sebab hajat masih belum kesampaian nak mendaftar untuk kerjakan haji. Pada mulanya, hati mule 'excited' bila dgr Mak cakap masa call hari tu, nak daftar kene ada paling kurang RM1300 dalam simpanan Tabung Haji. Buat masa ni alhamdulillah, simpanan sudah mencukupi untuk mendaftar. Syukur hanya padaMU atas rezekiMU buat hambaMU yang lemah ini.. Allah..Allah..

Nak dijadikan cerita, sehari selepas mule bercuti, terus ke Tabung Haji dgn Mak & Abah. Consult punye consult dgn Hj.Zulkifli (pegawai TH) merangkap sahabat baik Abah, katenye, kalau daftar sekarang, turn akan sampai selepas 24 tahun. Subhanallah, rase melayang sekejap bile dgr 24 tahun. Allah, masih ada kah umurku waktu itu? Saya pula mencelah, "ust, kalau buat rayuan agak2 paling awal dpt pergi bile ye? Hj.Zul bagi tau mungkin lagi 16 tahun lagi. Allah..Allah.. Takpe, nak merasa kemanisan yang hakiki memang menuntut kesabaran yang tinggi kan, pujuk hati sendiri.

Lepas tu, Hj. Zul check status Mak & Abah pulak. Memandangkan Mak & Abah dah kerjakan haji pada tahun 2005 & sejajar dengan peraturan baru yang dikeluarkan, Mak & Abah masih tak cukup syarat untuk daftar kali kedua sebab syarat yang dikeluarkan baru-baru ni, selepas 5 tahun dari tarikh pulang baru boleh daftar untuk kali kedua. Allah..Allah.. Masa ni lagi buat saya sedih sebab saya takkan dapat daftar kalau Mak & Abah tak daftar sekali. Hj.Zul yang nampak saya sedih, duk mengusik saya. "Takpe la Nurul, kalau tak daftar sekali dengan Mak & Abah pun xpe, tapi syaratnya kene ada muhrim lain. Ada ke?" Lepas tu Mak & Abah gelak je. Saya yang tengah tergamam ni, tak mampu nak kate ape-ape. Mak Abah yang tolong jawabkan, "belum lagi." Mak & Abah yang nampak saya terus senyap, terus memujuk, "takpe Nurul, tak lame lagi, kene tunggu tahun depan, awal tahun kite dah boleh daftar.

Allah..Allah.. Banyak juga dugaan ye nak mendaftar ni. Benarlah orang kata, memang akan banyak dugaan sebelum, semasa & selepas pergi ke sana. Mungkin ada yang akan berkata lepas baca entry saya ni, tak sabar2nya nak ke sana. Ya, memang tak sabar. Kerinduan pada Haramain telah menggamit diri ini. "AllahuRabbi, jemputlah daku untuk menjadi tetamuMU untuk kesekian kalinya", doa yang tak pernah lekang dari bibir ini setiap kali berdoa. Kerinduan padaMU, kerinduan pada kekasihMU, kerinduan pada tanah suciMU yang sarat dengan sirah penuh 'ibrah, kerinduan pada RumahMU, Baitullahil Haram, kerinduan untuk memperhambakan diri padaMU di rumahMU yang penuh dengan keberkatan & rahmat dariMU. Allah..Allah.. Kabulkan permintaan hambaMU yang kerdil ini.

Lembah Barakah diisi dengan lautan manusia
(pandangan dari tingkat 2)



Kawasan Hijr Ismail yang mampu memuatkan tetamu2 ALLAH.
Pasti ada ruang bagi setiap dari kita.
AllahuRabbi~

Beginilah keadannya di sana sewaktu dijemput olehNYA sebagai tetamuNYA pada bulan April yang lepas. Mak kata, ni waktu biasa pun kita dah lihat mcm ni ramainya, waktu haji subhanallah, lebih2 lagi. Bukan setakat lautan malah banjiran manusia memperhambakan diri mereka di sini dgn serendah-rendahnya padaNYA. Mak Abah cakap, kalau tengok keadaan mcm ni, logiknya kita sebagai manusia yang banyak khilaf ni mesti berfikir, ada ke ruang nak masuk dalam lautan manusia ni? Subhanallah, Maha Suci ALLAH, jangan sesekali berfikir sebegitu sebab yakin & percayalah, apabila ALLAH menjemput kita sebagai tetamuNYA, sudah disediakan ruang untuk kita beribadah di sana. Allah..Allah..

Teringat kata2 mak sedara Abah yang dah lame menetap kat Makkah. "Nurul nanti pesan kat kawan2, kalau ada rezeki lebih, pasang niat untuk datang sini dulu, jgn pergi tempat lain dulu. Lain puasnya kalau dapat sampai sini waktu muda, sementara badan masih sihat." Allah.. Allah.. Pesanan & nasihat yang sama ku terima buat kali kedua. Terima kasih Tok=,) Sahabat2 yang dikasihi, sematkan & pasanglah niat serta tekad untuk ke sana. Mohon doa banyak2 moga ALLAH murahkan rezeki & izinkan kita untuk menjadi tetamuNYA. Subhanallah, indahnya pengalaman ke sana. 

::Hj. Ahmad (Anak Sulung Tok)~Tok~Abah~Mak::





Di sini saya mengambil kesempatan untuk menitipkan beberapa gambar yang berkesempatan saya ambil sewaktu di sana pada umrah yang lepas. Semoga gambar2 ini memberi sedikit sebanyak suntikan semangat kepada sahabat2 semua untuk memasang niat & tekad daripada sekarang. Sesiapa yang sudah cukup berkemampuan untuk ke sana, jom daftar segera selagi masa & peluang masih ada di depan mata. Tunaikanlah kewajipan ke-5 ni seawal yang mungkin selagi masih dikurniakan nikmat sihat dariNYA. Sentiasa memohon semoga ALLAH memilih kita untuk menjadi salah seorang tetamuNYA yang mulia di sana. Aamin Ya Rabb~


Beginilah rutin syabab2 Makkah setiap pagi.
Khusyu' mengikuti pengajian bersama guru2 mereka.
Allah.. Allah..


Inilah kawasan solat untuk muslimat di tingkat bawah
First come first serve kalau nak solat berhampiran dengan ka'abah!

Nampak bekas-bekas yang bersusun di tepi2 laluan tu? 
Itulah air zam2.
Yang ada takde tulisan biru kat atas tu sejuk seperti ais =)
~Subhanallah~


Kami di puncak Jabal Rahmah
Semoga Allah makbulkan doa kami ^_^
Allahumma nastajib du'aana, 
Ya Rabbana~

Inilah keadaan Bukit Safa setelah dinaik taraf.
Kawasan bukit terpaksa dipagar oleh kerajaan Arab Saudi
disebabkan ada yang terlalu taksub pada bukit ini.
 

Kami di Bukit Marwah.
Selepas tahallul, berkesempatan naik di atas bukit ini.








Nampak batu tu seperti basah kan?
Tapi kering je sebenarnya.
~Subhanallah~







^ANTARA PEMBANGUNAN DI MAKKATUL MUKARRAMAH^



Meniti kemudahah::Keretapi Masyair~'Arafah-Muzdalifah-Mina

Laluan keretapi sedang dalam pembinaan 
pada bulan April lepas.
Alhamdulillah, dikhabarkan musim haji tahun ini 
sudah mula beroperasi, 
tapi dibenarkan untuk orang Arab sahaja pada tahun ni. 
InsyaALLAH tahun hadapan boleh menampung semua jemaah haji.~

Inilah kawasan melontar jamrah. 
Sehingga sekarang, sudah 5 tingkat dibina 
bg memudahkan ibadah melontar pada musim haji.

Yang memutih itu adalah khemah2 penginapan jemaah haji. 
Dari tepi jalan kita boleh lihat atap2 khemah yang memutih. Allah.. Allah..





LAMBANG KEAGUNGANMU, 
YA ILLAHI...

*~Jemputlah daku menjadi tetamuMU~*






1 comment:

Followers