*~Jiilul Quran~*

Wednesday, April 22, 2009

Adakah Kita Sedar, Kita dipergunakan???

Photobucket
Ghawzul Fikr…Mungkin ramai di antara kita yang acapkali mendengar istilah ini…Ghawzul fikr ini secara ringkasnya dimaksudkan sebagai serangan pemikiran. Ramai di antara kita yang tidak sedar bahawa serangan pemikiran ini sentiasa menyerang kita. Setiap masa dan setiap saat. Nak buktinya? Buktinya ada depan mata kita. Paling mudah dan dekat dengan kita, kita ambil TV je. Saya pasti zaman modenisasi ini, setiap rumah sekurang-kurangnya mesti ada sebuah TV kan? Adakah kita sedar bahawa TV adalah salah satu medium utama yang digunakan oleh kafir la’natullah untuk menyerang pemikiran kita??? Hal ini memang tidak disedari oleh kebanyakan kita. Saya sendiri akui bahawa kadang kala leka dengan rancangan yang disiarkan. Apalagi kalau ada pasang ‘piring peminta sedekah’ (ASTRO) dekat rumah.(Maaf ye Ustaz Shahrizal, pinjam quote sikit).

Mane taknya, lagi ada ASTRO, macam-macam ada. Perkara ini saya tersedar tatkala semalam, sewaktu duduk melayan anak-anak buah yang nakal-nakal belaka menonton TV. Waktu itu, anak buah saya menonton sebuah rancangan yang dihoskan oleh seorang pengacara terkenal. Sahabat-sahabat familiar dengan rancangan ni??? Mungkin ada yang sering menonton dan tak kurang juga sesetengah yang mungkin tak tahu pun rancangan ape kan? Tak mengapalah. Mungkin lebih baik tak tonton dari menontonnya. Pada mulanya saya hanya ketawa apabila melihat telatah penonton yang bermacam-macam itu. Tapi, tiba-tiba saya rasa ada sesuatu yang tak kena dengan rancangan tersebut. Kebetulan episod yang saya tonton semalam berkaitan ‘cinta’. Jadi, ada satu slot bersama kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun. Soalan-soalan berkaitan perihal cinta ditujukan kepada kanak-kanak yang masih kecil itu. Adakah patut berbuat demikian??? Saya tertanya-tanya seorang diri. Saya agak terkedu apabila mendengar respon dari kanak-kanak yang berusia setahun jagung itu. Bukanlah saya nak mengatakan bahawa kita yang remaja ini fasih berkaitan hal-hal sedemikian. Tapi amatlah tidak relevan kita membicarakan perkara-perkara sebegitu kepada kanak-kanak. Dan jawapan yang mereka berikan seolah-olah mereka berpengalaman dalam cinta. MasyaALLAH, sedarlah wahai pembaca sekalian, tiada istilah cinta antara lelaki dan perempuan dalam Islam, melainkan setelah adanya ikatan yang sah, iaitu pernikahan. Cinta pada ALLAH dan Rasul itu lebih utama.(Tazkirah sikit ye…)

Saya terfikir sendirian. Inilah salah satu punca mengapa kita tak dapat melahirkan ramai generasi muda yang berfikrah Islam. Kita terlalu didedahkan dengan perkara-perkara yang tidak selari dengan syariat Islam. Dan saya rasa banyak lagi perkara penting yang kita terlepas pandang, contohnya hal-hal keperibadian muslim yang mungkin kita boleh terapkan mula dari kanak-kanak lagi. Perkara ini kita perlu dedahkan sejak dari awal lagi supaya mudah untuk mereka serap dan praktikkan dalam kehidupan seharian mereka. Pepatah melayu sendiri ada mengatakan, ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Barulah kita dapat lahirkan generasi-generasi muda yang bukan sekadar berkuantiti, tapi juga berkualiti. InsyaALLAH…


Antara lainnya, kita sendiri tahu bahawa orang yahudi ini sedaya upaya mereka ingin melihat Islam itu jatuh dan hancur. Mereka ini bijak. Mereka meracuni pemikiran kita secara halus. Maksud saya tadi, mereka menggunakan media massa untuk menjayakan misi mereka. Dari semasa ke semasa mereka akan mewujudkan rancangan yang melalaikan kita. Contoh yang dapat saya berikan di sini adalah mereka menyiarkan kartun-kartun yang berunsurkan nasihat dan memberi banyak pengajaran kepada anak-anak kita, tetapi mereka siarkan pada waktu-waktu yang tidak sesuai, iaitu pada waktu maghrib. Apa yang saya dapat simpulkan di sini, bukan kanak-kanak sahaja leka, kadang kala dengan ibu bapanya sekali duduk menghadap TV. Di mana keutamaan yang patut kita berikan di sini, solat ataupun menonton TV? Janganlah berlaku zalim,wahai pembaca sekalian. Fikir-fikirkanlah…

Teringat saya kata-kata seorang ustaz sewaktu saya sekolah rendah dulu, Ustaz Shahrulnizam. Beliau menasihati kami bahawa apa yang kita tonton, apa yang kita baca, semuanya boleh mempengaruhi pemikiran dan hati kita.Kalau elok benda yang kita tonton dan baca tu, maka baiklah hati dan pemikiran kita. Tapi jika sebaliknya, maka sebaliknyalah juga. Sebab itulah kalau nak terang hati, nak mudah belajar, jangan tengok dan baca benda yang mengarut dan bukan-bukan. Pertamanya kita dah buang masa free2 je. Dan yang keduanya kita bukannya dapat apa-apa manfaat ataupun faedah dari benda tu. Jadi, pandai-pandailah tapis bahan-bahan yang kita dengar,tonton dan baca. Tak semua rancangan yang disiarkan dekat TV tu tak baik dan tak bagi faedah. Saya sendiri tak menafikannya. Kalau kita tengok TV9, alhamdulillah banyak program berunsur keagamaan yang disiarkan, contohnya Mari Mengaji, Mari Bertarannum, Akademi Nasyid, Akademi Al-Quran dan banyak lagi. Pendek katanya, TV ni ada pro dan kontranya. Pokok pangkalnya, bermula dari diri kita sendiri.

Di sini bukanlah persoalannya siapa yang patut dipersalahkan, tetapi adakah kita semua ambil cakne hal-hal berkaitan sebegini? Kadang kala kita nampak perkara ini sebagai perkara remeh temeh, tetapi percayalah bahawa jika ia dah menyerang dan mengotorkan pemikiran kita, amat susah untuk membersihkannya. Bak kata sahabat2 saya, guna Clorox pun takkan luntur. Jadi lebih baik kita ambil langkah-langkah pencegahan awal. Mencegah lebih baik dari mengubati, kan? Kita tak boleh nak menyalahkan pihak yang berkaitan seratus peratus, kerana itu sudah menjadi sumber rezeki mereka. Jadi sekarang adalah menjadi tanggungjawab kita bersama untuk mengawal dan memantau bahan tontonan ahli keluarga atau sahabat-sahabat terdekat kita khususnya dan orang sekeliling kita umumnya.

Jadi, saya dapat simpulkan bahawa, kalau orang yahudi bijak untuk menjatuhkan kita, kita kena jadi seratus kali lebih bijak dari mereka untuk menyekat usaha mereka. Setidak-tidaknya, kalau kita tak mampu untuk menyekat usaha mereka, kita sepatutnya bijak memilih rancangan yang boleh memberi manfaat kepada kita semua. Janganlah membiarkan mereka mudah-mudah meracuni fikiran kita dengan perkara-perkara yang sedemikian. Bangkitlah wahai ummat Islam sekalian, jangan duduk membatu lagi. Kita perlu memberi anjakan paradigma untuk menghasilkan impak maksima supaya dapat melahirkan insan mutadayyin yang mengamalkan dan mempraktikkan ajaran Islam secara total dalam kehidupan seharian kita.

p/s: Nasihat ini buat diriku khususnya dan sahabat2 umumnya…Same2lah kita mengkoreksi diri~~

2 comments:

  1. Ghazwul Fikr,

    This is the cardinal research after my SPM.

    I dream to record it next time in blog. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. salamm tuan rumah, me tumpang lalu jakkks.. nice blogg

    ReplyDelete

Followers