*~Jiilul Quran~*

Tuesday, March 3, 2009

~::Mangsa La'natullah::~

“Info Palestin : 4/1/2009,

1)Seorang lagi pemerintah tentera Hamas, Mohd Al-Jammal telah syahid

2)Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak,berkata rejim zionis akan teruskan serangan di Gaza sehingga matlamat tercapai.

3)Presiden Mesir, Husni Mubarak menegaskan bahawa sempadan lintasan Rafahuntuk bantuan kemanusiaan tidak akan dibuka tanpa persetujuan Israel.

4)10,000 tentera Israel yang kini berada di sempadan bersiap serang Gaza bila-bila masa.”

Begitulah bunyi mesej yang diforwardkan kepada saya oleh sahabat seperjuangan, Fatin. Mesej yang saya terima tadi sungguh menyentuh hati kita sebagai ummat Islam yang peka terhadap kesengsaraan ummat Islam di Palestin.

Saya bacakan mesej itu kepada sahabat-sahabat sebilik saya. Alhamdulillah, ramai yang sensitif terhadap berita ini. Ramai yang memberi reaksi marah dan kesal terhadap serangan yang dilakukan oleh tentera-tentera Israel. Saya tertarik dengan pendapat seorang sahabat saya, Afi yang menyatakan “Kalau macam ni keadaannya, kita tak boleh lagi hanya menghulurkan bantuan dengan sampaikan duit, pakaian, dan makanan untuk tolong ummat Islam di Palestin. Sepatutnya sekarang ni kita cari jalan untuk sekat pergerakan Israel yang sedang melancarkan serangan terhadap seluruh ummat Islam, tak kiralah kat mana-mana pun. Selagi kita tak halang, selagi tulah dia bermaharajalela.” Saya amat menyokong kata-kata Afi.

Tambah lagi seorang teman lain, Nawal. “Kita sepatutnya kena sama-sama usaha boikot produk-produk dari Israel. Kalau tak silap saya, Colgate pun produk dari Israel, kan?” Kami semua mengangguk tanda setuju.”A’ahla, saya sendiri guna pencuci muka Clean & Clear. Itu pun salah satu produk ‘dia’ juga.” Baru saya tersedar setelah sekian lama menjadi ‘pengguna setia’ produk Israel ini. Masya ALLAH… Betul kata Nawal tadi. Kita boleh bantu melumpuhkan pergerakan mereka dengan memboikot produk keluaran Amerika Syarikat. Perlu juga diingatkan bahawa Israel bukan sahaja mengeluarkan produk, tetapi francais yang wujud di negara kita seperti KFC dan Mc Donald adalah saluran utama yang membantu pergerakan mereka. Tanpa kita sedari, cuba kita hitung semula, entah berapa banyak duit yang telah kita laburkan dan sumbang untuk menjayakan serangan terhadap negara-negara Islam??? Secara tidak sedar, sebenarnya kita telah menjadi penyumbang terhadap kemusnahan hidup saudara-saudara seIslam kita di luar sana! Betapa zalimnya kita, wahai ummat Islam sekalian. SEDARLAH!!!

6 HARI SERANGAN ISRAEL, SUDAH 8 MASJID HANCUR

Setelah serangan Israel terhadap Gaza memasuki hari ke 6, sudah 600 sasaran dihancurkan oleh Israel, termasuk beberapa masjid, perumahan, yayasan sosial dan pejabat-pejabat kemanan, sejak hari Sabtu lalu. Israel telah menghancurkan 8 masjid di Gaza. Masjid Umar bin Al Khattab, beserta taman kanak-kana yang berada di kompleksnya, yang berada di tengah-tengah Gaza, salah satu sasaran yang telah lumat oleh bom Israel. Masjid lain yang berhasil dihancurkan juga adalah masjid Syifa, masjid Al Qassam, masjid Ibad Arrahman, masjid Imad Aql, masjid Abu Bakar As Siddiq, masjid Al Istiqamah, serta masjid Hanifah bin An Nu’man. Dan pada hari ke 4 serangan, Israel telah menyerang kompleks Universiti Islam Gaza. Kelas unutk mahasiswi, ruang ujian serta ruang mu’tamar telah rata dengan runtuhan tanah.


Runtuhan Masjid

SENJATA ISRAEL

Hingga kini Israel masih mengendalikan pesawat tempur F-16 buatan Amerika dan pesawat tanpa awak jenis Predator yang juga buatan negara sekutunya itu, dalam melakukan serangan udara. Bom GBU-39 buatan Amerika yang juga senjata utama Israel dalam operasi pembantaian kali ini adalah bantuan dari Amerika. Koran Ma’ariv Israel pada hari Khamis (1/1/2009) memberitakan bahawa Israel telah membelanjakan sekitar 100 juta shekel (sekitar 300 milyar rupiah) setiap hari. Dimana dengan adanya serangan roket Israel telah menutup 80 pabrik, yang menyebabkan Israel menderita kerugian sebesar 4 juta shekel setiap hari, atau sekitar 1.2 trilyun rupiah.

Senjata Israel

Senjata Israel

Jesteru itu, apakah tindakan yang wajar kita lakukan sebagai ummat Islam yang mengasihi saudaranya sendiri? Sewaktu menulis blog ini, saya terbaca e-mail yang dikirim oleh Ustazah Mariatul Qibtiah. Ingin saya berkongsi dengan sahabat-sahabat di luar sana kerana saya amat tertarik dengan kata-kata ustazah yang saya kira dapat memberi kesedaran dan memuhasabah kembali diri kita. ” Cuba bayangkan kita sanggup meratah ayam McD, seolah olah kita meratah daging saudara kita sendiri. Sanggup minum Coca Cola atau minuman Nestle yg nyaman, seolah-olah menghirup darah saudara kita di palestin apatah lagi setiap kepingan biskut Chipsmore, seolah-olah membeli sebutir peluru utk membunuh saudara kita.” Saya begitu tersentuh ketika membaca dan menghayati maksud yang cuba disampaikan oleh ustazah. Saya amat berharap agar sahabat-sahabat yang membaca kata-kata ini dapat merasai perasaan yang sama.

Mari kita sama-sama hayati video yang sempat saya kongsikan bersama ini.

Di sebalik kesedihan yang menghantui kita semua, terselit rasa kagum dan bangga dengan semangat yang ada pada Hamas. Berita Arrahmah ada melaporkan, pembantaian yang dilakukan Israel di Gaza yang menewaskan lebih dari 155 orang dan melukai lebih dari 300 lainnya, tidak membuat perlawanan surut. Hamas tidak tinggal diam, mereka langsung membalas serangan udara oleh Israel tersebut dengan menembakkan roket-roket Qassam ke wilayah Israel. Seorang warga Israel dikabarkan tewas dan empat lainnya terluka akibat serangan roket itu. Tertarik dengan kata-kata seorang jurubicara, “Hamas akan terus melakukan perlawanan sampai titik darah yang terakhir,” kata jurubicara Fawzi Barhoum.

Tambakan Roket-roket Qassam

Tambakan Roket-roket Qassam

Betapa kentalnya semangat jihad mereka tanpa ada sedikit pun rasa gentar dan sanggup mengorbankan segala-galanya demi mempertahankan keamanan negara mereka.

Saya kira semua antara kita maklum bahawa di negara kita memang sukar untuk menjalankan demonstrasi jika dibandingkan dengan negara-negara timur tengah seperti Jordan, Mesir dan Morocco. Tapi adakah itu menjadi penghalang untuk kita terus berdoa dan membantu sedaya mana yang kita termampu? Marilah kita sama-sama berdoa, menunaikan solat hajat, bacaan yasin, bacaan qunut nazilah dan apa sahaja usaha yang dapat menyelamatkan saudara-saudara kita daripada terus ditindas.

Di sini saya sertakan bacaan qunut nazilah. Dan saya berharap agar kita sama-sama dapat melaksanakannya seikhlas mungkin.

اللهم ﺇنانجعلك في نحور أعدائنا ونعوذبك من شرورهم
اللهم بدد شملهم وفرق جمعهم وستت كلمتهم وزلزل أقدامهم
وسلط عليهم كلبا من كلابك يا قهار يا جبار يا منتقم
ياالله ياالله ياالله
اللهم يا منزل الكتاب ويا مجري السحاب ويا هازم الاحزاب
ﺇهزمهم ﺇهزمهم ﺇهزمه
وانصرنا عليهم

Ya Allah,
Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kami
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka
Ya Allah,
Leburkanlah kumpulan2 mereka
Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka
Goncangkan pendirian mereka
Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka
Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa
Wahai tuhan yang bersifat murka
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
Wahai tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai tuhan yang mengarakkan awan
Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab
Kalahkan mereka Kalahkan mereka
Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.

InsyaALLAH, jika ada berkatnya, semoga ALLAH memakbulkan doa-doa kita semua…

Aamiin ya Rabbal ‘alamin….

No comments:

Post a Comment

Followers